لباس در قرآن...
پنجشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ق.ظ
سوره مبارکه اعراف آیه شریفه 26
یَا بَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَارِى سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
معنای آیه:
اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه هاى خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند).
پیام آیه:
با کمى دقت و تأمل در آیه مىتوان نکتهها و پیامهایى را استفاده نمود، از جمله:
توجّه به نعمتهاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است.
لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند.
گرچه در تهیّه لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسانها نیز تلاش مىکنند، ولى همهى اینها به دست خداست.
پوشش وپوشاندن کار خداست، ولى برهنگى و برهنه کردن کار شیطان است.
لباس، نعمت الهى است، و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه.
پوشش و آراستگى با پوشاک و لباسهاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. آراستن و زینت و بهره بردن از لباسهاى زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعى ندارد.
معنویّت در کنار مادّیت، تقوا در کنار زینت لازم است. و گرنه لباس مى تواند وسیله ى اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه ى زیبایى معنوى انسان مىباشد.
یَا بَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاساً یُوَارِى سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى ذَ لِکَ خَیْرٌ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ
معنای آیه:
اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستادیم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زیورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه هاى خداست، باشد که آنان پند گیرند (و متذکّر شوند).
پیام آیه:
با کمى دقت و تأمل در آیه مىتوان نکتهها و پیامهایى را استفاده نمود، از جمله:
توجّه به نعمتهاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است.
لباس، زمانى نعمت الهى است که بدن را بپوشاند.
گرچه در تهیّه لباس، علاوه بر عوامل طبیعى انسانها نیز تلاش مىکنند، ولى همهى اینها به دست خداست.
پوشش وپوشاندن کار خداست، ولى برهنگى و برهنه کردن کار شیطان است.
لباس، نعمت الهى است، و برهنگى و خلع لباس، کیفر گناه.
پوشش و آراستگى با پوشاک و لباسهاى زیبا، مطلوب و محبوب خداوند است. آراستن و زینت و بهره بردن از لباسهاى زیبا تا آنجا که به اسراف کشیده نشود، مانعى ندارد.
معنویّت در کنار مادّیت، تقوا در کنار زینت لازم است. و گرنه لباس مى تواند وسیله ى اسراف، تکبّر، فساد، خودنمایى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
آن گونه که در لباس مادى، پوشش عیوب، حفاظت از سرما و گرما و زیبایى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عیوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مایه ى زیبایى معنوى انسان مىباشد.