...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

بسم الله النور...
حرف های خدا را بخوانیم...
«وَ عَلَیک بِتِلاوَه القُرآنِ عَلی کلِّ حالٍ» ...
از وصایای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ
(و تلاوت قرآن را در هر شرایطی ملتزم باش)
بحار الانوار 11، ح 1.

Instagram
بایگانی

۲۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوره مبارکه مدّثر آیه شریفه 56
وَمَا یَذْکُرُونَ إِلَّا أَن یَشَآءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى‏ وَأَهْلُ الْمَغْفِرَة
معنای آیه:

و تذکّر نمی ‏یابند مگر آن که خداوند بخواهد او سزاوار تقواست و سزاوار آمرزیدن است.
پیام آیه:
گرچه انسان داراى اختیار است امّا خواست او به تنهایى کافى نیست و تا خدا نخواهد چیزى واقع نمی‏ شود پند گرفتن از تذکّرات الهى جز با توفیق الهى میسر نمی ‏شود.
کفّار لجوج و سرسخت به هیچ قیمتى ایمان نمی آورند، جز آن که خداوند بخواهد و آنان را مجبور کند (که خداوند هم چنین نمی‏ کند).
تنها خداوند، سزاوار آن است که از او پروا کنیم و اگر خلافى انجام دادیم، فقط اوست که می‏تواند ما را عفو کند و ببخشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۰
خادم القرآن

سوره مبارکه انفال آیه شریفه 22
إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِ‏ّ عِندَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ
معنای آیه:

همانا بدترین جنبندگان نزد خداوند،(کسانى هستند که نسبت به شنیدن حقّ) کر (و نسبت ‏به گفتن حقّ) لال‏ هستند، آنها که تعقّل نمی‏کنند.

پیام آیه:

در این آیه کر و لال، کنایه از کسانى است که گوش به شنیدن حقّ نمی‏دهند واز بیان حقّ لب فرو بسته ‏اند.
در تعبیرات قرآن، افرادى که تربیت الهى انبیا را نمی‏پذیرند و دل را تسلیم حقّ نمی‏کنند، گاهى به مرده تشبیه شده ‏اند، گاهى به چهارپایان ، گاهى به بدتر از چهارپایان و گاهى به بدترین جنبنده.
*حضرت على (ع) فرمود: بدترین جنبنده ‏ها کسانى هستند که حقّ را می‏فهمند، ولى لجاجت کرده و کفر می ‏ورزند.
روهى در قیامت اقرار خواهند کرد که به سخن حقّ گوش فرا نمی‏دادند و یا در آن تعقّل نمی‏کردند و این سبب دوزخى شدن آنان شده است. آنها می گوینداگر گوش شنوا داشتیم، یا تعقّل می‏کردیم، از دوزخیان نبودیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۰:۱۹
خادم القرآن
سوره مبارکه زمر آیه شریفه 53
قُلْ یَا عِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
معنای آیه:
بگو:اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده‏ اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ گناهان را می‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.
پیام آیه:
این آیه در مورد کسانى است که به گناه خود توجه دارند و از بزرگى و زشتى آن چنان بیم دارند که از آمرزش خدا ناامید میشوند.
بدیهى است چنین کسى از کرده خود پشیمان و نادم است ، اینجا است که خطاب به او مى رسد که ناامید نشوند که گناه هرچه بزرگ باشد خدا آن را مى آمرزد، زیرا کرم الهى ، هر چند گناه بزرگ باشد از آن بزرگتر است.
قابل آمرزش بودن گناه هم با پشیمانى که توبه واقعی را دنبال دارد حاصل است.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۴ ، ۱۰:۱۷
خادم القرآن

سوره مبارکه لقمان آیه شریفه 18
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور
معنای آیه:

با بی اعتنائی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد.
پیام آیه:
طبق تعریف بزرگان علم اخلاق، غرور عبارت است از دلخوش بودن به چیزى که موافق هواى نفس و تمایل طبع انسانى است و ناشى از اشتباه انسان یا فریب شیطان است.
*آیات متعددی از قرآن کریم، انسان ها را از گرفتاری در دام عوامل فریب دهنده بر حذر داشته و فریفتگان و مغروران را مورد نکوهش قرار است.
*یکى از صفات بارز منافقان دوزخى ، غرور و گرفتارى در چنگال آرزوهاى دور و دراز شمرده شده است.
*قوم یهود، در اثر غرور و خودبینى امتیازات نامعقولى براى خود قائل بودند و همین تفکر غلط سبب گمراهى و طغیان آنها شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۱:۰۳
خادم القرآن

سوره مبارکه طور آیه  شریفه 44
 وَإِن یَرَوْاْ کِسْفاً مِّنَ السَّمَآءِ سَاقِطاً یَقُولُواْ سَحَابٌ مَّرْکُومٌ‏
معنای آیه:

(آنان به قدرى لجوجند که حتى) اگر ببینند پاره‏اى از آسمان فرو مى‏ افتد، (باز هم ایمان نمى ‏آورند و) مى ‏گویند: این ابرى متراکم است (نه قهر خدا).
پیام آیه:
*اشخاص لجوج هر دم بهانه‏ اى مى ‏آورند.آنها از پیامبر اکرم‏(ص) درخواست سقوط قطعه ‏اى از آسمان را داشتند،  ولى اگر درخواست آنان عملى شود، باز مى ‏گویند: این ابرى است متراکم.
*انسانى که بدیهیّات را انکار مى ‏کند و حتّى آنچه را با چشم مى ‏بیند نمى ‏پذیرد، دیگر قابل هدایت نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۱:۰۱
خادم القرآن

سوره مبارکه زمر آیه شریفه 10
قُلْ یَا عِبَادِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ رَبَّکُمْ لِلَّذِینَ أَحْسَنُواْ فِى هَذِهِ الدُّنْیَا حَسَنَةٌ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ إِنَّمَا یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَیْرِ حِسَابٍ
معنای آیه:

 بگو: اى بندگان من که ایمان آورده‏ اید! از پروردگارتان پروا کنید ، براى کسانى که در این دنیا نیکى کرده‏ اند نیکى است، و زمین خدا بزرگ است، همانا صابران پاداش خود را بى حساب به طور کامل دریافت می‏ دارند.
 پیام آیه:
 پیامبر اکرم (ص) فرمود: براى گروهى در قیامت پرونده ‏اى گشوده نمی ‏شود و آنان بدون سؤال و جواب به بهشت می‏روند، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمود.
*نکاتی که از این آیه استنباط می شود شامل موارد ذیل است.
*در دعوت دیگران به کار نیک، به مخاطب کرامت دهید.
*ایمان به تنهایى کافى نیست و باید همراه تقوا و دورى از گناه باشد.
*کار نیکى ارزش دارد که از اهل ایمان و تقوا باشد.
*خداوند، در کارهاى نیک مقابله به مثل می‏کند چنانچه در آیه ای دیگر می فرماید: اگر نیکى کنید به خودتان نیکى کرده ‏اید و در آیه ای هم می فرماید: آیا پاداش احسان جز احسان است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۱:۰۱
خادم القرآن

سوره مبارکه اعراف آیه شریفه 199
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ
معنای آیه:

 عفو و میانه‏ روى را پیشه کن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر) و به کارهاى عقل پسند و نیکو فرمان بده، و از جاهلان اعراض کن.
پیام آیه:
 این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه‏ اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى هم اخلاق اجتماعى .
*چنانکه امام صادق‏(ع)فرمودند: در قرآن آیه ‏اى جامع ‏تر از این آیه در مکارم الاخلاق نیست.
*البتّه شکّى نیست که عفو در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت‏ المال.
*وقتى این آیه نازل شد، پیامبر(ص)از جبرئیل توضیح و شیوه‏ عمل به این آیه را درخواست کرد، جبرئیل پیام آورد که از کسى که به تو ظلم کرده در گذر، به کسى که تو را محروم کرده عطا کن و با کسى که با تو قطع رابطه کرده است، ارتباط برقرار کن.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۹
خادم القرآن

سوره مبارکه طور آیه  شریفه 21
وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاکِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ‏
معنای آیه:

(در بهشت) و پى‏ درپى آنان را میوه و گوشت از هر نوع که بخواهند مى‏ دهیم.
پیام آیه:
*ویژگى‏ هاى میوه‏ هاى بهشتى در قرآن شامل فراوانى، بى ضرر بودن، زوجیّت،دائمى بودن،مجاز بودن، پذیرایى کریمانه، تنوّع،انتخابى بودن و دسترسى آسان می باشد.
*در بهشت نیز سلیقه‏ ها و تمایلات مختلف وجود دارد و به هر کس مطابق خواسته‏ اش نعمت داده مى ‏شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۸
خادم القرآن

سوره مبارکه طور آیه شریفه 21
وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم بِإِیمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ مَآ أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَىْ‏ءٍ کُلُّ امْرِىٍ بِمَا کَسَبَ رَهِینٌ‏
معنای آیه:

و کسانى که ایمان آوردند و فرزندانشان، در ایمان از آنان پیروى کردند ما ذریّه آنان را به ایشان ملحق نموده و از پاداش عملشان هیچ نکاهیم.(آرى) هر کس در گرو کارى است که کسب کرده است.
پیام آیه:
*در اسلام محور ایمان است، نه خانواده و خویشان.
*نتیجه ملحق شدن به راه حق نیاکان در دنیا، ملحق شدن به آنان در بهشت است.
*همراه بودن با نسل و فرزند، یکى از لذّات بهشتى است.
*خداوند ابتدا ذرّیه‏ مؤمنِ افراد با ایمان را به آنان ملحق مى‏ سازد، سپس نعمت‏ها و امکانات آنجا را افزایش مى ‏دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۷
خادم القرآن

سوره مبارکه بقره آیه شریفه 270
وَمَآ أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِّن نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ وَ مَا لِلظَّلِمِینَ مِنْ أَنْصَارٍ
معنای آیه:

وهر مالى را که انفاق کرده ‏اید، یا نذرى را که نذر کرده‏ اید، پس قطعاً خداوند آن را مى ‏داند وبراى ستمگران هیچ یاورى نیست.
پیام آیه:
*حال که خداوند از انفاق ما با خبر است، پس بهترین مال را با والاترین اهداف خرج کنیم.
*انفاق، مخصوص ثروتمندان واموال زیاد نیست، مال کم را نیز انفاق کنید.
*ایمان به اینکه خداوند مى ‏داند، بهترین دلگرمى براى انفاق وعمل به تعهّدات ونذرهاست.
*ظلم به خود، راه توبه و کفّاره دارد، ولى در ظلمى که به محرومان به خاطر ترک انفاق مى ‏شود، ظالم هیچ یاورى ندارد.
*شفاعت، شامل حال افراد بخیل نمى ‏شود.
*جرم، با جریمه باید متناسب باشد. کسى که در دنیا با انفاق، یار دیگران نیست، در آخرت هم دیگران یاور او نخواهند بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ آبان ۹۴ ، ۰۰:۵۶
خادم القرآن