...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

بسم الله النور...
حرف های خدا را بخوانیم...
«وَ عَلَیک بِتِلاوَه القُرآنِ عَلی کلِّ حالٍ» ...
از وصایای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ
(و تلاوت قرآن را در هر شرایطی ملتزم باش)
بحار الانوار 11، ح 1.

Instagram
بایگانی

۱۰۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوره مبارکه مجادلة آیه شریفه 20
إِنَّ الَّذِینَ یُحَآدُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِکَ فِى الْأَذَلِّینَ‏
معنای آیه:

 همانا کسانى که در برابر خدا و رسولش دشمنى مى‏کنند، آنان در زمره خوارترین مردم‏اند.
پیام آیه:
*نفاق و دورویى، انسان را به جایى مى‏رساند که خود را در برابر خدا و رسول قرار مى‏دهد.
*همان گونه که دستورات پیامبر دستورات خداست، جنگ با رسول خدا جنگ با خداست.
*هر کس در مقابل حق بایستد، به بدترین ذلّت‏ها دچار خواهد شد.
کسانى که مسلمانان را ذلیل مى‏دانستند، خودشان بدترین نوع ذلّت را تحمّل خواهند کرد.
*چون عزّت تنها از آنِ خدا و رسول او است، پس کسانى که در برابر آنان جبهه مى‏گیرند، ذلیل‏ترین و خوارترین افراد مى‏شوند.
*سرانجام مخالفت با دستورات خدا و پیامبر، خوارى و ذلّت در دنیا و آخرت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۲۲
خادم القرآن
سوره مبارکه مجادلة آیه شریفه 21

کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَاْ وَرُسُلِى إِنَّ اللَّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ
معنای آیه:

 خداوند حکم کرده است که همانا من و پیامبرانم (بر کافران و منافقان)چیره خواهیم شد. همانا خداوند قدرتمند شکست‏ناپذیر است.
پیام آیه:
*سنّت خداوند پیروزى حق بر باطل است. با آن همه تهمت‏هایى که به پیامبر زدند و با آن همه کارشکنى‏ها و مانع‏تراشى‏ها و ایجاد فتنه‏ها و جنگ‏ها، آیا تا کنون نام پیامبر اسلام و سایر انبیا بیشتر مطرح است یا مخالفان‏شان؟ نام حضرت ابراهیم باقى است یا نمرود؟ امام حسین‏(ع) ؛ عزیز است یا یزید؟ امام حسین‏(ع) به هدفش که رسوا کردن بنى امیه و دادن درس آزادگى به بشریّت بود رسید، امّا یزید چطور؟
*بر اساس روایات ، وعده خداوند در مورد غلبه کامل حق بر باطل، در زمان ظهور امام زمان‏(عج) محقق خواهد شد.نوشتن پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۲۱
خادم القرآن

سوره مبارکه مجادلة آیه شریفه 10
إِنَّمَا النَّجْوَى‏ مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَیْسَ بِضَآرِّهِمْ شَیْئاً إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏
معنای آیه:

همانا نجوا از سوى شیطان است تا کسانى را که ایمان آورده‏اند اندوهگین کند، در حالى که جز به اذن خداوند، هیچ (نجوایى) ضرر رسان نیست، پس باید مؤمنان تنها بر خداوند توکّل کنند.
پیام آیه:
*چنانکه ریخت و پاش و مصرف بیش از اندازه، انسان را برادر شیطان قرار مى‏دهد،  نجوا نیز انسان را شیطان صفت مى‏کند.
*هر گونه سخن آشکار و نهانى که موجب ترس و دلهره در میان مسلمانان گردد، کارى شیطانى است.
*باید دغدغه‏ها را چنین تسلّى داد که تا خدا نخواهد کسى نمى‏تواند آسیبى برساند.
*مؤمنان در حفظ و حراست خداوند هستند وتلاشهاى منافقان، از مدار قدرت الهى خارج نیست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۲۱
خادم القرآن

سوره مبارکه قمر آیه شریفه47
إِنَّ الْمُجْرِمِینَ فِى ضَلَالٍ وَسُعُرٍ
معنای آیه:

همانا مجرمان در گمراهى  و (آتش و) جنونند.
پیام آیه:
*مجرمان و کفار در روز قیامت حالات مختلف و گوناگونی دارند که این حالات در اعضای مختلفی از بدن آن ها هویداست و در آیات مختلفی از قرآن کریم به این مواضع اشاره شده  و این آیه نیز می فرماید: مجرمان در قیامت ، سردرگم و متحیر و گرفتار آتش هستند.
*انکار و تکذیب دین الهى بارزترین جرم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۲۰
خادم القرآن

سوره مبارکه محمد(ص)آیه شریفه 24
أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى‏ قُلوُبٍ أَقْفَالُهَآ
معنای آیه:

آیا در قرآن تدبّر و تأمّل نمى‏کنند یا بر دلهایشان قفل‏ها خورده است.
پیام آیه:
*این آیه، ، تدبّر نکردن در قرآن را ناشى از کورى و کرى نسبت به حقایق مى‏داند که در اثر لعنت الهى، انسان به آن گرفتار گردد.
*در سوره «ص» آیه 29 نیز به مسئله تدبّر در قرآن سفارش شده است. و می فرماید : قرآن کتاب مبارکى است که ما آن را به سوى تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبّر شود و خردمندان پند گیرند.
قرآن، تنها براى تلاوت و رعایت تجوید نیست، کتاب اندیشه و تدبّر است و تلاوت باید مقدّمه تدبّر گردد.
*کسانى که تدبّر در قرآن را رها کرده و با قرآن برخوردى سطحى دارند، مورد توبیخ خداوند قرار مى‏گیرند.
*همه مأمور به تدبّر در قرآن هستند و تدبّر، اختصاص به گروه خاصى ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۶
خادم القرآن

سوره مبارکه قمر آیه شریفه 40
وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ
معنای آیه:

همانا ما قرآن را براى پند گرفتن، آسان ساختیم پس آیا پندپذیرى هست؟
پیام آیه:
*یکى از روش‏هاى تربیتى قرآن، نقل داستان‏هاى پندآموز است.
خواندن قرآن کافى نیست، باید پند گرفت.
*قرآن کتابِ هدایت و مهم ترین منبع بصیرت بخشی و آگاهی آفرینی است.
*برای بهره بردن از نور بصیرت و آگاهی قرآن باید موانع و حجاب های فهم قرآن را از فکر و جان کنار زد و با تقوا و طهارت دل و رعایت آداب ظاهری و باطنی به تلاوت و تدبر در ابواب گوناگون معارف قرآن پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۶
خادم القرآن

سوره مبارکه شوری آیه شریفه 37
وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَآئِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُواْ هُمْ یَغْفِرُونَ‏
معنای آیه:

و کسانى که از گناهان کبیره و زشتى ‏ها پرهیز می‏کنند و چون خشم و غضب کنند، می ‏بخشند.
پیام آیه:
*گناهان کبیره چیست؟امام خمینى (ره) در تحریر الوسیله در شرایط امام جماعت می‏فرماید: امام جماعت باید از گناهان کبیره پرهیز کند و آن: هر گناهى است که در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، یا شدیداً با آن برخورد شده، یا دلیلى داشته باشیم که هم وزن یا بدتر از گناهان کبیره شناخته شده، یا عقل آن را کبیره بداند، یا در افکار عمومى مؤمنان کبیره شمرده شود، یا دلیل خاصّى بر کبیره بودن آن داشته باشیم.
*سپس نمونه‏ هایى را مى‏ شمرد از جمله: یاس از رحمت خدا، نسبت دروغ به خدا و رسول، قتل، نسبت ناروا به زن شوهردار، فرار از جنگ، عاق والدین، قطع رحم، سِحر، زنا، لواط، خوردن مال یتیم، کتمان حقّ، گواهى باطل، پیمان شکنى، شراب خورى، تجاوز در وصیّت، رباخوارى، قمار، کم فروشى، خوردن گوشت مردار و خوک، کمک به ظالم و تکیه بر او، اسراف و تبذیر، حبس حقوق مردم، دروغ، تکبّر، خیانت، غیبت، سخن چینى، سبک شمردن حج، ترک نماز، منع زکات، اصرار بر گناهان صغیره، سرگرمى به لهو و لعب.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۵
خادم القرآن

سوره مبارکه شوری آیه شریفه 16
وَالَّذِینَ یُحَآجُّونَ فِى اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ
معنای آیه:

و کسانى که درباره خداوند پس از آنکه دعوت او را پذیرفته‏ اند به جدال (می ‏پردازند) دلیلشان نزد پروردگارشان باطل و بى ‏پایه است و برآنهاست خشم الهى و برایشان عذاب سختى است.
پیام آیه:
*«محاجّه» از «حجّ» به معناى قصد است و به آن نوع گفتگویى گفته می‏شود که قصد گوینده اثبات یا ابطال چیزى باشد.
*هنگامى که راه روشنى براى شما ثابت شد به خاطر شک و وسوسه از آن دست بر ندارید و هنگامى که به کسى ایمان پیدا کردید با شایعه او را رها نکنید.

*وقتى که یک راه و رسم و یا عادت و سنّتى نیکو و منطقى در جامعه تثبیت شده آن را به جدل نکشید.
*تلاش براى به تردید انداختن مؤمنان، موجب خشم و عذاب الهى است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۴
خادم القرآن

سوره مبارکه شوری آیه شریفه 17
أللَّهُ الَّذِى أَنزَلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِ‏ّ وَالْمِیزَانَ وَمَا یُدْرِیکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِیبٌ‏
معنای آیه:

خداست آنکه کتاب آسمانى و میزان را به حقّ نازل کرد و چه می ‏دانى شاید قیامت نزدیک باشد.
پیام آیه:
*یکى از نام ‏هاى قیامت «الساعة» است، زیرا ناگهانى و غیر مترقبه فرا می‏رسد.
*در قرآن کریم باطل راهى ندارد.
*قرآن حقیقتى بس والا دارد که براى سعادت ما آفریده شده است.
*قرآن، میزان و وسیله‏ تشخیص حقّ از باطل است.
*پیامبر اکرم نیز از زمان و ساعت قیامت بى خبر است.
*به آرزوهاى موهوم و طولانى که موجب تأخیر توبه و عمل صالح است گرفتار نشوید که شاید قیامت نزدیک باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۲
خادم القرآن

سوره مبارکه طه آیه شریفه 132
وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا لَا نَسْئَلُکَ رِزْقاً نَّحْنُ نَرْزُقُکَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى‏
معنای آیه:

و خانواده ‏ات را به نماز فرمان ده و بر آن پایدار باش. ما از تو روزى نمی‏خواهیم، (بلکه) ما تو را روزى می‏دهیم، و سرانجامِ (نیکو) براى (اهل) تقوا است.
پیام آیه:
*در روایات متعدّدى آمده است که پس از نزول این آیه، پیامبر(ص)تا چندین ماه دَرب خانه‏ حضرت على و فاطمه‏(س) را می‏زدند و در آستانه در می‏فرمودند: «الصلوة» آنگاه به قرائت آیه تطهیر می ‏پرداختند.
*هرگاه وضع زندگى رسول خدا (ص)تنگ می‏شد، این آیه را تلاوت می‏فرمود، آنگاه به افراد خانه دستور می‏دادند تا نماز بخوانند.
*«اِصطَبر علیها» یعنى هم در انجام نماز وهم در امر به آن تأکید وپایدارى کن.
*موضوع نماز در خانواده داراى اهمیت خاصى است، باید والدین بر آن اصرار کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۰۰:۱۱
خادم القرآن