...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

بسم الله النور...
حرف های خدا را بخوانیم...
«وَ عَلَیک بِتِلاوَه القُرآنِ عَلی کلِّ حالٍ» ...
از وصایای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ
(و تلاوت قرآن را در هر شرایطی ملتزم باش)
بحار الانوار 11، ح 1.

Instagram
بایگانی

۱۱۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 51
یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْیَهُودَ وَالنَّصَرَى‏ أَوْلِیَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَآءُ بَعْضٍ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَایَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ‏
معنای آیه:

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید؟ یهودیان و مسیحیان را سرپرست و یاور نگیرید، (زیرا) بعضى از آنان یار و یاور بعض دیگرند و هر کس از شما که آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمگر را هدایت نمی‏کند.
پیام آیه:
*ذکر یهود و نصارى در آیه، از باب نمونه است، وگرنه شکّى نیست که ولایت هیچ کافرى را هم نباید پذیرفت.
*از آیات دیگر قرآن استفاده می‏شود که بهره ‏گیرى از غذاهاى غیر گوشتى اهل کتاب، یا ازدواج موقّت با آنان، یا داد و ستد و زندگى مسالمت ‏آمیز با آنان جایز است و هیچ یک از این مسائل به معناى سلطه‏ پذیرى آنان نیست.
*وقتى یارى گرفتن از کفّار مورد نهى قرآن است، قطعاً در روابط و سیاست خارجى، پذیرش ولایت وسلطه اهل کتاب وکفّار ممنوع است.
* آن دولت‏هاى اسلامى که ولایت و سلطه کفّار را پذیرفته ‏اند، از کفّار محسوب می‏شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۵
خادم القرآن

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 50
أَفَحُکْمَ الْجَهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْماً لِّقَوْمٍ یُوقِنُونَ
معنای آیه:

آیا آنان حکم جاهلیّت را می‏ طلبند؟ براى اهل ایمان و یقین، داورى چه کسى از خدا بهتر است؟
پیام آیه:
*بهترین قانون، آن است که قانون‏گذار شرایط زیر را داشته باشد:
* از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آینده آگاه باشد.

* هیچ هدف انتفاعى نداشته باشد.

* هیچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد.

* از هیچ قدرتى نترسد.

* خیر خواه همه باشد.
*این شرایط، تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن می‏فرماید: و هر قانون بشرى که خلاف حکم خدا باشد، جاهلانه است.
*آنان که با داشتن احکام الهى از آن روى می ‏گردانند و سراغ قوانین بشرى می ‏روند، در مسیر جاهلیّت گام برمی دارند .
*آنان که تنها چشم به قوانین بشرى دوخته‏ اند و آن را راه کمال می ‏دانند، در ایمان و یقین خود شک کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۴
خادم القرآن

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 43
وَکَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَیةُ فِیهَا حُکْمُ اللَّهِ ثُمَّ یَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَ لِکَ وَمَآ أُوْلَِکَ بِالْمُؤْمِنینَ‏
معنای آیه: 

و (یهودیان) چگونه تو را داور قرار می‏دهند، در حالى که تورات نزد ایشان است (و) در آن حکم خداست، پس بعد از آن (که تو موافق آن کتاب حکم کردى) روى می‏گردانند و آنان مؤمن نیستند.
پیام آیه: 
*دلیل مراجعه یهودیان به پیامبر اسلام، پیدا کردن راهى براى تخفیف مجازات بود و آنان با اینکه به تورات دسترسى داشتند و پاسخگوى نیازهاى آنان بود، ولى دنبال قانون ساده ‏ترى
می ‏گشتند.
*همه‏ تورات تحریف ، نشده است و  کاش اهل کتاب، نسبت به احکام کتاب خودشان پایبند بودند.
*آنچه براى گروهى مهم است، تخفیف در قانون است، نه ایمان به قانون و انجام وظیفه و به همین دلیل با داشتن قانون تورات براى پیدا کردن راه مجازات آسان‏ترى نزد پیامبر(ص) می ‏آمدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۳
خادم القرآن

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 24
قَالُواْ یَمُوسَى‏ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَآ أَبَداً مَّا دَامُواْ فِیهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَ رَبُّکَ فَقَتِلَا إِنَّا هَهُنَا قَعِدُون‏
معنای آیه:

(بنی ‏اسرائیل) گفتند: اى موسى! تا وقتى که آنها (جباران ستمگر) در آن شهرند، ما هرگز وارد آن نخواهیم شد. پس تو و پروردگارت بروید (و با آنان) بجنگید، ما همانا همین جا نشسته ‏ایم.
پیام آیه:
*بنی ‏اسرائیل، نمونه‏ بی ‏ادبى، بهانه‏ جویى، ضعف و رفاه ‏طلبى بودند.
*سستى بنی ‏اسرائیل در مبارزه با دشمن، چنان مشهور بود که مسلمانان نیز پیش از شروع جنگ بدر (در سال دوّم هجرى) و هنگام ورود به مکّه (سال ششم) می‏گفتند: ما همچون بنی ‏اسرائیل نیستیم  و همواره در رکاب پیامبر آماده‏ جنگیم.
*تلاش رهبران الهى در انجام وظایفى که بر عهده دارند، تنها در صورت همراهى مردم به ثمر مى‏ رسد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۲
خادم القرآن

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 21
یَقَوْمِ ادْخُلُواْ الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِى کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَلَا تَرْتَدُّواْ عَلَى‏ أَدْبَارِکُمْ فَتَنْقَلِبُواْ خَسِرِینَ‏
معنای آیه:

(موسى فرمود:) اى قوم من! به سرزمین مقدّسى که خداوند براى شما مقرّر کرده وارد شوید و به پشت سر خود برنگردید که زیانکار می‏گردید.
پیام آیه:
* رابطه‏ رهبر و مردم، باید عمیق و عاطفى باشد.
*سرزمین‏هاى مقدّس را باید از چنگ نااهلان بیرون آورد.
*همه جاى زمین یکسان نیست، برخى جاها قداست دارد.
*ممنوعیّت عقب‏ نشینى از جنگ، نشانه‏ روحیّه‏ عصیان‏گرى گروهى ازبنی ‏اسرائیل  می‏باشد.
*فرار از جبهه، حرام است و برخوردارى از نعمت‏هاى الهى، مسئولیّت دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۲۰
خادم القرآن

سوره مبارکه مائده آیه شریفه 20
وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ یَقَوْمِ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَعَلَ فِیکُمْ أَنبِیَآءَ وَجَعَلَکُم مُّلُوکاً وَءَاتَکُمْ مَّا لَمْ یُؤْتِ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِینَ‏
معنای آیه:

و (به یاد آورید) زمانى که موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! نعمت خدا را بر خود یاد آورید، هنگامى که در میان شما پیامبرانى قرار داد و شما را پادشاهان قرار داد  و به شما چیزهایى داد که به هیچ یک از جهانیان نداده بود.
پیام آیه:
*یاد نعمت‏ها، عامل عشق به خدا، شکر نعمت‏هاى او و تعبّد و تسلیم در برابر دستورات اوست.
*نعمت‏هایى چون: عبور از رود نیل، نزول منّ و سلوى و جوشیدن دوازده چشمه‏ آب از نعمت‏هاى ویژه‏ بنی ‏اسرائیل بود .
*از بزرگ‏ترین نعمت‏ها، نعمت نبوّت، حکومت و قدرت است.
*از تاریخ عبرت بگیریم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ویژه الهى و رسیدن به حکومت، گرفتار ذلت و مسکنت شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۷
خادم القرآن

سوره مبارکه هود آیه شریفه 39
فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن یَأْتِیهِ عَذَابٌ یُخْزِیهِ وَیَحِلُّ عَلَیْهِ عَذَابٌ مُّقِیمٌ‏
معنای آیه:

پس بزودى خواهید دانست که مجازاتِ خوارکننده به سراغ چه کسى خواهد آمد و عذاب جاودانه دامن چه کسى را خواهد.
پیام آیه:
*به گفته‏ تفسیر المیزان در این آیه ، مراد از «عذابٌ یخزیه»، غرق در دنیا و مراد از «عذابٌ مقیم»، عذاب قیامت است.
*با انذار و تهدید، شیرینى استهزا را از کفّار بگیریم.
*تلخى مسخره شدن در راه خدا را با عذاب مقیمِ کفّار مقایسه و تحمّل کنیم.
*عذاب‏ هاى اُخروى براى کفّار مسخره کننده پایدار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۶
خادم القرآن

سوره مبارکه هود آیه شریفه 38
وَیَصْنَعُ الْفُلْکَ وَکُلَّمَا مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنکُمْ کَمَا تَسْخَرُونَ‏
معنای آیه:

نوح (به فرمان الهى) مشغول ساختن کشتى شد. (امّا) هر زمان که اشراف قومش بر او می ‏گذشتند، او را مسخره می ‏کردند. (او) گفت: اگر شما ما را مسخره کنید، ما (نیز) قطعاً همین گونه شما را مسخره خواهیم کرد.
پیام آیه:
*از تمسخر دشمنان، سستى به خود راه ندهیم که پیامبران نیز مورد تمسخر قرار می‏گرفتند. وقتى حضرت نوح مشغول ساختن کشتى شد، یکى می‏گفت: پیامبریش نگرفت، دست به نجّارى زد! دیگرى می‏گفت: در وسط خشکى کشتى می ‏سازى، دریا از کجا می ‏آورد؟
*امام صادق‏(ع) فرمود: حضرت نوح‏ کشتى خود را در مدّت هشتاد سال ساخت و محلّ ساخت کشتى، مسجد کوفه وطول کشتى حدود 400 متر وعرض آن حدود 40 متر بوده است.
*شروع به استهزا زشت است، امّا براى کیفر مسخره کننده و مقابله به مثل، استهزاى او عین عدل است.
*در برابر استهزاى دشمنان خود را نبازیم، بلکه عکس ‏العمل نشان دهیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۵
خادم القرآن

سوره مبارکه هود آیه شریفه 37
وَاصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنَا وَوَحْیِنَا وَلَا تُخَطِبْنِى فِى الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ‏
معنای آیه:

و (اکنون) زیر نظر ما و طبق دستور و الهام ما کشتى بساز و درباره‏ کسانى که ستم کرده‏ اند با من سخن مگوى که آنان غرق شدنى هستند.
پیام آیه:
* خداوند اراده‏ خود را از طریق اسباب و علل طبیعى محقّق می‏سازد و نباید همیشه منتظر امور غیبى باشیم.
*براى نجات مردم سخنرانى و تبلیغ کافى نیست، وسیله‏ نجات نیز باید فراهم نمود.
* کشتی ‏سازى تاریخى بس طولانى دارد و ابتکارات و اختراعات صنعتى بشر، از الهامات الهى است.
*شفاعت انبیا، درباره‏ کافران ستمکار، کارساز نیست  و  لجاجت در برابر انبیا ظلم است.
*دعا و شفاعت انبیا، در مقدّرات الهى بی ‏اثر است و ستمگران در معرض گرفتار شدن به عذاب ‏هاى دنیوى هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۲
خادم القرآن

سوره مبارکه هود آیه شریفه 43
قَالَ سََاوِى إِلَى‏ جَبَلٍ یَعْصِمُنِى مِنَ الْمَآءِ قَالَ لَا عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ
معنای آیه:

(پسر نوح) گفت: بزودى به کوهى پناه مى‏برم تا مرا از آب حفظ کند. (نوح) گفت: امروز جز (براى افراد مؤمن) و کسانى که مورد رحم قرار گرفته‏ اند، هیچ حافظ (و پناهگاهى) در مقابل قهر الهى نیست. (در این هنگام) موجى میان آن دو جدایى انداخت و او (پسر نوح) غرق گردید.
پیام آیه:
*امام صادق‏(ع) فرمودند: در ماجراى حضرت نوح‏(ع)، به جز خانه‏ خدا کعبه، آب تمام دنیا را فراگرفت.
*اگر قهر خداوند فرا رسد، کوه ‏هاى مستحکم و استوار نمی‏توانند در مقابل آب نرم و روان، سبب نجات باشند.
*آب که مایه‏ حیات همه‏ جانداران است، به امر الهى مایه‏ هلاک وعذاب می‏شود.
* حوادث طبیعى تصادف نیست، فرمان حکیمانه‏ خداوند است و از قهر خدا تنها باید به خدا پناه برد.
*در کیفر الهى، روابط خانوادگى وخویشاوندى تأثیرى ندارد. پسرِ ناخلف پیامبر خدا در مقابل پدر غرق می‏شود وپدر باید تسلیم باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۲۲:۱۷
خادم القرآن