...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

قال الله تَعالی:فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ، پس هر چه از قرآن برایتان میسر است هر روز بخوانید

...۩۩ آیــــات الهــی ۩۩...

بسم الله النور...
حرف های خدا را بخوانیم...
«وَ عَلَیک بِتِلاوَه القُرآنِ عَلی کلِّ حالٍ» ...
از وصایای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیه السّلام ـ
(و تلاوت قرآن را در هر شرایطی ملتزم باش)
بحار الانوار 11، ح 1.

Instagram
بایگانی

۷۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

سوره مبارکه آل عمران  آیه شریفه 178
وَلَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ‌ لِّأَنفُسِهِمْ ۚ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُوا إِثْمًا ۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ
معنای آیه
:
و البته نباید کسانى که کافر شده‌اند تصور کنند اینکه به ایشان مهلت مى‌دهیم براى آنان نیکوست؛ ما فقط به ایشان مهلت مى‌دهیم تا بر گناه [خود] بیفزایند، و [آنگاه‌] عذابى خفت‌آور خواهند داشت.
پیام آیه:
 کارهاى خدا از روى تدریج و مهلت است، اگر بنا بود هر گناهکار بفوریت گرفتار شود، کسى در روى زمین زنده نمی ‏نماند ؛ ولى تا رسیدن اجل معیّن در مهلت خواهند بود.
دنیا محل امتحان و دار تکلیف و مزرعه آخرت است. بنابراین کسانی که انتظار دارند خداوند متعال گنهکاران و ظالمان را قلع و قمع کند، خلاف سنت الهی می اندیشند، زیرا سنت الهی آن است که دنیا محل عمل باشد و در آخرت نتایج مشخص گردد.
اگر ظالم و ستمگری در دنیا مجازات شود، از عنایات خداوند متعال به اوست.
اگر کسی با وجود گناهان زیاد در نعمت به سر می برد بایستی به خود شک کرده و اعمال خود را مرور کند تا خدای نکرده از افرادی نباشد که خداوند به ایشان مهلت استدراجی داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۴۰
خادم القرآن

سوره مبارکه یوسف آیه شریفه 9
اقْتُلُواْ یُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ وَ تَکُونُواْ مِن بَعْدِهِ قَوْماً صَلِحِینَ
معنای آیه:  
 
(برادران به یکدیگر گفتند) یوسف را بکشید یا او را به سرزمینى دور بیافکنید تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شایسته باشید.
پیام آیه:
انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه.
*اگر پیش خود گفت: حال که ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است.
*اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولى دیگران نه، این بُخل است.

*اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتى که ما محروم باشیم، این ایثار است.
* اگر گفت: حالا که دیگران از نعمت برخوردارند، اى کاش ما هم بهره‏ مند مى‏شدیم، این غبطه است.
*این آیه میگوید تبعیض در محبّت به فرزندان و نیز حسادت، انسان را تا برادرکشى سوق می‏دهد.
*سخن از توبه قبل از انجام گناه، فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یکدیگر می‏گفتند: شما یوسف را نابود کنید بعد با توبه از افراد صالح می‏شویم)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۹
خادم القرآن

سوره مبارکه سجده آیه شریفه 4

أللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ مَا لَکُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِىٍ‏ّ وَلَا شَفِیعٍ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ
معنای آیه:

خداوند کسى است که آسمان‏ها و زمین و آنچه را میان آن دو است، در شش روز آفرید، سپس بر عرش استیلا یافت؛ براى شما جز او هیچ یاور و شفاعت کننده‏اى نیست، آیا متذکّر نمیشوید (و پند نمی‏گیرید؟)
پیام آیه:
درباره خلقت در شش روز باید دقت کنیم که قطعا منظور از این روز، فاصله طلوع آفتاب تا غروب آن نیست. چون خورشید خود قسمتی از این مخلوق (آسمان و زمین) است. پس زمانی که خورشید وجود نداشته، طبیعتا روز نمی تواند به معنای فاصله طلوع تا غروب باشد. پس اگر چه مـعـمـولا ایـن لـفـظ در هـمان معناى روز که ضد شب است به کار مى رود و در قرآن نیز در این معنى زیاد به کار رفته است ولى گاهى همین لفظ به معناى دوره استعمال مى شود،
*قربا آنکه خداوند می‏توانست آسمان و زمین را در یک لحظه بیافریند؛ امّا او اراده کرده است که آفرینش موجودات به شکل تدریجى صورت گیرد. این آیه می‏فرماید: آفرینش آسمان‏ها و زمین در طى شش دوره صورت گرفته است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۶
خادم القرآن

سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه106
 یَومَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجوهٌ فَأمَّا الَّذینَ اسْوَدَّتْ وُجوهُهُم أ کَفَرْتُمْ بَعدَ إیمانِکُم فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنتُمْ تَکْفُرُونَ
معنای آیه:

در روز قیامت چهره‏ هایى سفید و چهره‏ هایى سیاه میشود. پس به سیه رویان(گفته میشود:) «آیا بعد از ایمان آوردنتان کافر شدید؟ پس به خاطر این کفر ورزیدن، عذاب را بچشید.
پیام آیه:
 ایمان و اعمال صالح و اخلاق نیکو نورانیت خاصی دارد که از جانب خدا  بر قلب و چهره مومنان تابیده میشود، چنانچه کفر و گمراهی و معصیت هم تاریکی و ظلمانیتى دارد که قلب آدمی را سیاه میکند و چه بسا آثار آن در چهره فرد در همین دنیا نیز ظاهر شود. محل تجلّی و بروز حقیقی این نورانیت و ظلمانیت، قیامت است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۷
خادم القرآن

سوره مبارکه آل عمران آیه شریفه 102
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ
معنای آیه:

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، آنگونه که حق تقوا و پرهیزکارى است، از خدا بپرهیزید، و از دنیا نروید مگر اینکه مسلمان باشید. (و ایمانتان را تا پایان عمر، حفظ کنید.)
 پیام آیه:
منظور از رعایت حقّ تقوا، مرتبه اعلاى تقواست. امام صادق(ع)فرمودند: رعایت حق تقوا اینست که پیوسته از دستور خدا اطاعت کنى، هیچگاه معصیت نکنى، همواره به یاد او باشى، در برابر نعمتهایش شکرگزار باشی و کفران نعمت ننمایى.
* آدمی باید تا پایان عمر بر ایمان ثابت قدم باشد؛ زیرا اگر کسى عمر نوح کند و اهل ایمان و تقوى باشد ولی در پایان عمر، بى ‏ایمان از دنیا برود، نجاتى نخواهد داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۶
خادم القرآن

سوره مبارکه تین آیه شریفه 1
وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ
معنای آیه:

قسم به انجیر و زیتون
پیام آیه:
این آیه بیانگر آن است که نعمت‏هاى دنیوى حتى خوردنی ‏ها، قداست دارد و مورد سوگند الهى واقع شده ‏اند.
*در میان خوردنی ‏ها، میوه ‏ها و در میان آنها میوه‏ هاى قنددار و چربی ‏دار براى سوخت و ساز بدن بیشتر مورد نیاز است.
*نام انجیر یکبار و زیتون، شش بار در قرآن آمده است و هر دو داراى خواص غذایى و درمانى فراوانى هستند.
*انجیر براى هر سن و سالى به خاطر قندى که دارد مفید است. ورزشکاران و کسانى که دچار ضعف و پیرى هستند به خوردن آن سفارش شده ‏اند.
* بر اساس برخى روایات، انجیر میوه‏اى بهشتى است و در طبّ قدیم، معجون انجیر و عسل براى زخم معده و انجیر خشک براى تقویت فکر سفارش شده است.
* امام رضا(ع)فرمود: انجیر بوى دهان را می برد، لثه‏ ها و استخوان‏ها را محکم می ‏کند، مو را می ‏رویاند، درد را برطرف می‏سازد و مثل دارو مؤثر است.
*زیتون، بلغم را برطرف می‏سازد، رنگ صورت را صفا داده اعصاب را تقویت نموده، بیمارى و درد و ضعف را از بین می‏برد و آتش خشم را فرو می‏نشاند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۵
خادم القرآن

سوره مبارکه حدید آیه شریفه  11
مَن ذَا الَّذِى یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ‏
معنای آیه:
   
کیست آن که به خدا وام دهد، وامى نیکو، تا خداوند آن را براى او دوچندان کند و براى او پاداشى گرانمایه است.
پیام آیه:
قرض دادن در اسلام، از امور مستحبی مؤکد است و ریشه قرآنی و روایی دارد و  موضوع قرض در قرآن، در چهارده آیه در سوره ‏های مختلف، همراه انفاق و احسان به صورت‏های مختلف آمده است.
*قرض به خدا، انفاقى است که با چند برابر در قیامت پس داده می‏شود. قرض در قرآن همراه با کلمه «حَسَن» آمده است، یعنى فورى پرداخت شود، بی‏منّت باشد، قبل از سؤالِ سائل باشد، در حدّ وفور باشد، براى کارهاى مفید و لازم باشد.
*قرض الحسنه برکاتى دارد: کاهش کدورت و افزایش محبّت، حفظ آبروى مردم و جلوگیرى از ورشکستگى آنان، اصلاح ساختار اقتصادى جامعه، جلوگیرى از رواج ربا، کنترل حرص و بخل، تعدیل ثروت، رشد فرهنگ تعاون.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۴
خادم القرآن

سوره مبارکه حجرات آیه شریفه  6
یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِن جَآءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبِإٍ فَتَبَیَّنُواْ أَن تُصِیبُواْ قَوْماً بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلَى‏ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ‏
معنای آیه:   

اى کسانی‏که ایمان آورده ‏اید! اگر فاسقى براى شما خبرى مهم آورد تحقیق کنید، مبادا (از روى زودباورى و شتاب‏زدگى تصمیم بگیرید و) ناآگاهانه به گروهى آسیب رسانید، سپس از کرده‏ خود پشیمان شوید
پیام آیه:
قرآن از کسانى که هر خبرى را می‏شنوند و نسنجیده آن را نشر می‏دهند، به شدّت انتقاد کرده و افراد مؤمن باید اهل تحقیق و بررسى باشند، نه افرادى زودباور و سطح ‏نگر و بر اساس این آیه افشاگرى و رسوا کردن افرادى که کارشان سبب فتنه است، مانعى ندارد.
*این آیه درباره ولیدبن عقبه نازل شده زیرا پیامبر او را برای جمع‌آوری زکات از قبیله بنی مصطلق اعزام داشت، امّا از آنجا که میان او و این قبیله در دوران جاهلیّت، خصومتی شدید بود، هنگامی که اهل قبیله به استقبال او می‌آمدند، گمان کرد که به قصد کشتن او آمده‌اند. لذا جلوتر نرفت و نزد پیامبر بازگشت و خبر داد که مردم از پرداخت زکات خودداری کرده‌اند. پیامبر از این خبر ناراحت شد و آیه فوق نازل شد و در مورد خبر فاسق دستور تحقیق داد.
روشن است که فسقِ ولیدبن عقبه، از ابتدا روشن نبود و گرنه پیامبر شخص فاسق را به عنوان نماینده خود جهت دریافت زکات اعزام نمی‌کرد، بلکه پس از دروغی که ولید در مورد سرباز زدن قبیله بنی‌المصطق از پرداخت زکات گفت، این آیه فسق او را آشکار ساخت تا پیامبر و مؤمنان بر اساس خبر او عمل نکنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۴
خادم القرآن

سوره مبارکه اِسراء آیه شریفه 81
وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَطِلُ إِنَّ الْبَطِلَ کَانَ زَهُوقاً
معنای آیه:   

و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابود شدنى است.
پیام آیه:
براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مکّه و شکستن بت‏ها را گفته‏ اند که در همه‏ آنها باطل شکست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گسترده‏اى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مى‏ دهد.
*بقاى حقّ و نابودى باطل، یک سنّت وقانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ کم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا که حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند کف، ناپایدار و فانى است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۳
خادم القرآن

سوره مبارکه ماعون آیات شریفه 4 و 5
فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ ، الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
معنای آیه:

پس واى به حال نمازگزاران.آنان که از نمازشان غافلند.
پیام آیه:
خداوند برای افرادی که نماز را سبک میشمارند کلمه ویل را به کار برده است .ویل را برای کسی که در مهلکه (هلاکت) واقع شود آنرا بکار می‌برد و آن در اصل عذاب و هلاک است و حکایت از بدبختی و عذاب دارد و به کسی که در خطری بیفتد که سزاوار آن باشد گفته می‌شود.
*نماز از بزرگ‌ترین واجبات اسلامی است که ترک نماز از روی عمد، به کفر می‌انجامد و از روی بی‌اعتنایی و مسامحه به فسق می‌رسد و اگر گه گاه بخواند، آثار و عواقب سختی در پی خواهد داشت.
*مسئله‌ای که مطرح است تفاوت بین ترک نماز و سبک شمردن نماز می‌باشد و ترک نماز غیر از ضایع کردن آن است. از اینرو انسان برای تقرّب به خدا باید به نماز خود اهتمام ورزد؛ در غیر اینصورت کم کم انسان نسبت به نماز بی‌میل شده و آن را به ورطه غفلت می‌کشاند این همان سبک شمردن نماز است که انسان با عواقب خطرناک و زیانبار آن، هم در دنیا و هم در آخرت مواجه می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۲
خادم القرآن