قانون قصاص در قرآن...
سوره مبارکه مائده آیه شریفه 45
وَکَتَبْنَا
عَلَیْهِمْ فِیهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَیْنَ بِالْعَیْنِ
وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ
وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ کَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن
لَّمْ یَحْکُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّلِمُونَ
معنای آیه:
و
در آن (تورات) برایشان مقرر کردیم که (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در
برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر
دندان باشد و همه زخم ها را (نیز به همان ترتیب و اندازه) قصاص است. پس هر
که آن را صدقه دهد، کفّاره گناهانش محسوب شود و کسانى که به آنچه خدا
نازل فرموده حکم نکنند، پس آنان همان ستمگرانند.
پیام آیه:
*در
این آیه، قانون قصاص مطرح شده و شاید نشان آن باشد که قانون قصاص درجامعه،
سبب نور وهدایت است و همانگونه که در آیه دیگر مى خوانیم: براى شما در
قصاص حیات و زندگى است.
*نام بردن از چشم وگوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسیب به هر عضوى قصاص دارد.
*امام صادق(ع) درباره این آیه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مى بخشد.
*در تورات، «دیه» نیست، مجرم یا قصاص مى شود یا عفو. امّا در اسلام، دیه به عنوان راه سوّم مطرح است.
*همه انسانها، از هر نژاد و قبیله، فقیر و غنى ، در مقابل قانون یکسانند، و خون کسى رنگین تر از دیگرى نیست.
*قصاص، در ادیان پیشین هم بوده و اگر حکم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى گیرد.