یک نفر به منزله همه مردم...
سوره مبارکه مائده آیه شریفه 32
مِنْ أَجْلِ ذَ لِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِى إِسْرَآءِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَآ أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَیِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ کَثِیراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَ لِکَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
معنای آیه:
به همین جهت، بر بنى اسرائیل نوشتیم که هر کس انسانى را جز به قصاص یا به کیفر فساد در زمین بکشد پس چنان است که گویى همه ى مردم را کشته است، و هر که انسانى را زنده کند (و از مرگ یا انحراف نجات دهد) گویا همهى مردم را زنده کرده است و البتّه رسولان ما دلایل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با این همه) بسیارى از مردم بعد از آن (پیام انبیا) در روى زمین اسرافکار شدند.
پیام آیه:
در این آیه از کشتن یک نفر به منزله کشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضیح این حقیقت چند بیان و معنا مى توان عرضه کرد:
الف) قتل یک نفر، کیفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
ب) حرمت قتل یک نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه ى مردم نزد شماست.
ج) قتل یک نفر، بىاعتنایى به مقام انسانیّت است.
ه) قتل یک نفر، سلب امنیّت از همه ى مردم است.
و) چون انسانها به منزلهى اعضاى یک پیکرند، پس قتل یکى قتل همه است.
ز) جایگاه دوزخى قاتل یک نفر، جایگاه کسى است که قاتل همه باشد.
ح) قتل یک نفر، زمینه ساز قتل همه است.
ط) یک انسان مىتواند سرچشمه ى یک نسل باشد، پس قتل او به منزلهى قتل یک نسل است. (به نظر مى رسد این احتمال بهتر است)